Regler skall följas!

En sak som jag tycker är väldigt viktigt är att stall och anläggningar följer de regler samt bestämmelser som finns. Även att man tex följer tr på tävlingsbanorna och att man beter sig som man förväntas att göra.

Detta tycker jag eftersom reglerna/bestämmelserna är till för en andledning. Att förhindra skador på hästarna och för att alla skall må bra, både personerna som vistas i stallet men även hästarna. Jag kan inte riktigt förstå eller jag kan inte komma på en adledning till varför man inte skall följa dessa bestämmelser.

Även så kan många skador förhindras genom att man följer dessa bestämmelser eftersom de är anpassade för att hästar skall må bra och trivas. Det finns tex bestämmelser för storlek på boxar samt även för hur stora/små mellanrum det skall vara mellan gallerna. Antingen skall de vara så stort att hästar kan ta ut och in ben eller huvud eller liknande eller så att det absolut inte kan få igenom tex ett ben. Detta är självklart viktigt då man inte vill att hästen skall fastna. Så jag tycker att det är viktigt att man kollar upp om den anläggningen som man kanske skall flytta till följer ebstämmelserna.

Även finns det lagar om hur ofta hästar skall ha tillgång till vatten, sovunderlag samt skydd. Det brukar ofta vara regler om att man tex skall ha en häst så att den har tillgång till skydd samt sovunderlag X antal timmar sedan kan det även vara att hästen skall ha tillgång till ordentligt med vatten X antal gånger per dygn.

Jag tycker att man skall se till att kolla upp dessa bestämmelser samt om man följer dessa.

Det finns även regler om hur breda stallgångarna skall vara.

Kram


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0