Skador

Skador kan bli rätt alvarliga i ridsporten. Detta tycker jag att man borde försöka minska, och därför tycker jag att man skall försöka att tänka på säkerheten ganska mycket. På hur man kan förhindra skador, då menar jag soom ryttare men även hur man kan förhindra skador på hästen.

Skador kan vara väldigt alvarliga men även bara väldigt små saker, samidigt så går det i många fall att minska skador samt att använda utrustning för att få skadan att bli så liten som möjligt om det hädenr. En sak som jag tycker att man alltid skall använda vid ridning är hjälm. Detta tycker jag efterssom hjälmen ofta inte stör och då kan rädda liv. Sedan tycker jag att man skall använda säkerhetsväst vid hoppning kan även vara bra vid uteritt. Detta tycker jag är viktigt då man främst kan landa på saker vid uteritter samt hoppningen.

Sedan tycker jag självklart att man skall tänka på vad man har för utrustning vid hantering från marken. Att man kanske inte leder i bara grimma utan tar en extra minut åt att sätta på grimskaftet. Även kan det vara bra att leda i träns om man promenerar ute då man ofta leder längre än vad man gör när man går till hagen med en häst. Sedan kan det vara bra att ha kjedjegrimskaft och även att man kanske har en longerlina på de hästar som stegrar när man leder. Detta är saker som är ganska enkla med som tar väldigt kort tid.

För att minska skador på hästar skall man kolla så att stallen följer kraven och så att måtten stämmer. Tex så att dörrarna är tillräckligt höga och att stallgångarnba är tilräckligt breda. Sedan kan man även tänka på att minska stressen hoss hästen. Tex om hästen blir stressad av att gå ensam i ett ridhus eller ggå ut ensam är det bra om man tar med en annan häst som sälskap. Även kanske man inte behöver utmana ödet genom att gå förbi en eld när man vet att ens häst är rädd för det tex.

Det här var bara några saker som jag tycker att man skall försöka tänka på och det är viktigt för både hästens skull och ryttarens att man försöker att inte utsätta varandra för farliga situationer och då kan man göra så mycket som möjligt för att förhindra en skada. Tex genom att använda hjälm och säkerhetsväst.


Kram


Kommentera!<3
Postat av: NellieB

sade + väst +mobiltelefon alltid ett måste vi uteritter.

2011-04-10 @ 20:37:37
URL: http://nellieberntsson.blogg.se/
Postat av: NellieB

och hjälm.

2011-04-10 @ 20:37:56
URL: http://nellieberntsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0