Sporrar

Viktigt att tänka på tycker jag är att sporren skall förtydliga din hjälp. Alltså aldrig vara som ett straff eller liknande. Så jag tänkte skriva lite om sporren och vad jag tycker.

När man skänklar så använder man inte bara hälen, detta är även viktigt att tänka på när man har sporren. Man måste driva med hela skänkeln och kan därför inte köra in sporren i hästen utan att man nuddar hästen med benet. Detta är väldigt viktigt att tänka på tycker jag när man rider, ovasett om du använder sporrar eller ej, använder du bara hälen eller hela skänkeln eller vaden? För jag kan nästan lova att de som rider utan sporrar säger att de driver med hela skänkeln, frågan är om lika många av de som rider med sporrar säger samma sak. Ja självklart finns det ryttare som inte bara rider med sporren och det finns folk som gör det.

Men jag undrar då om varför man använder långa sporrar för då kommer sporren in i sidan på hästen inan skänkeln. Detta behöver ju inte alltid vara så eftersom man kan ha tån rakt framåt, men om man då ändå inte alltid använder sporren kan jag inte riktigt förstå varför man har mil långa sporrar för det är mycket större risk att man kommer åt hästen med sporren om man har såhär långa sporrar.

Så jag tycker att man alltid skall tänka på att använda sporren som ett hjälpmedel och inte sluta rida med skänkeln. Vad tycker ni?

Kram


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0