Tips!



Ja jag har kört lite tips för de som har sega hästar och stela hästar. Nu blir det pigga hästar!

Pigga hästar:
En sak som jag inte tycker att man skall göra om man har en pigg häst är att ta till skarpare bett. De kan kröka på nacken för att komma undan bettets verkan men hästen går inte på tygeln. Det även många pigga hästar kan göra är att vika in huvudet mot bogen. Då skall man använda ett mindre skarpt bett och inte starkare. Ja tycker att man inte skall använda någon annan hjälp eller ja liknande till skilnad från sega hästar.

det man kan använda är martingal och liknande vid hoppning men jag tycker inte att man skall använda hjälptyglar som gummisnoddar eller liknande. Då det är hjälptygeln som gör jobbet och inte ryttaren.

Få hästen att lyda dig:
För att få en häst att lyda dig och inte dra kan det vara bra att göra mycket saker så att hästen alltid tänker på det du vill. Göra mycket övergångar och ser till att hästen lyder dig direkt. Framförallt tillbaka då hästen själv vill framåt. Om hästen inte lyder direkt gör halt så att den förstår att du inte ger dig. (Inte genom att dra i tyglarna utan rid in i halten) Se även till att hästen inte går framåt eller börjar trava innan du vill det börja om och bryt av igen. Som sagt se till att det blir som du vill och låt inte hästen vinna över dig!

Ställa:
Hästar brukar gå långsammare då den tycker att någonting är jobbigt så mitt förslag är att jobba hästen på tygeln och med bakdelen under sig. Alltså rida i en korekt form. Om du gör detta kommer hästen sedan förstå att det är du som bestämmer + Bli mjukare i sidorna. På pigga hästar skall man rida en ställning prisis som vanligt men vara lite extra noga med att den inte går ut med bogarna eller liknande. Detta gäller självklart alla hästar.

Glöm inte skänkeln:
En sak som man kan undvika att göra är att inte använda skänkeln. Man måste tänka på att man måste driva i hop hästen och så vidare. Du skall kunna använda skänkeln på samma sätt som vilken häst som hällst bara att du unviker att använda dem i onödiga lägen. Tex kan man ju använda skänkeln när man vill länga steget på hästen men på en pigg häst räcker det ofta med att lätta lite i handen.

Göra som hästen vill men överdriva:
Om en häst drar och inte lyder tillbaka kan du driva mer. Tillslut kommer antingen hästen bli trött eller så kommer den undra vad du gör och minska. Först vill hon att jag skall minska varför vill hon att jag skall öka nu? Ja ni förstår kanske. Detta föreslår jag inte om man inte vet vad man gör då det kan bli väldigt okontrolerat.

Ja kanske några tips som kan hjälpa om du har en pigg häst eller bara rider en någon gång! Tänk på att jag inte tror att jag vet allt för jag vet att jag inte vet allt. Detta kanske inte fungerar för dig eller så fungerar det super bra!:P

Ja om du vill att vi skall tipsa om något specielt så maila till: [email protected]
Vi kan även försöka hjälpa dig om du har något specielt problem så maila

Kram


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0