Tips!


Ja dags för lite tips igen!;) Nu om Stela hästar ja de flästa vet nog det mästa av det jag skriver men kanske kan hjälpa med några bra övningar enligt mig!:) Ja tänk på att jag inte försöker vara bäst och låtsas som att jag vet allt för en sak vet jag... Det är att jag inte är bäst och inte vet allt så detta är hur jag har lärt mig och testat och sett vad som fungerat på de hästar jag ridigt. Alltså funkar det säkert inte på alla hästar men några. Det är inget som jag vet kommer fungera men ni kan ju alltid testa om ni vill så får ni se vad ni tycker och bilda en egen uppfattning. För jag tycker att man skall testa och se vad som fungerar för sig själv.

Ledande tygeltag:
Ja många vet ju hur man leder eller tar ett ledande tygeltag. Man tar in handen rakt in (lite framåt helldre än bakåt) och med tummen först. Det många gör fel eller ja inte fel men ni fattar är att glöma att ta fram inner skänkeln (sidan som man ställer igenom) och då ger det inte samma eftekt. Man skall även tänka på att leda långsamt så att det inte blir ryckigt då det ofta gör mer skada än nytta. Sedan är det bra att hålla kvar handen inne eller vad man skall säga tills man känner att det släpper. (Svårt att förklara hur det skall kännas men jag tror att ni fattar själva;)) När hästen då har släppt eller aja vad man skall kalla det så är det bra om man tar in handen långsamt mot manken igen. Det är även viktigt att man inte glömmer att ha stödet på ytter för annars lägger hästen sig bara på innertygeln i stället.

Öppna och sjänkelvikning:
Jag tycker att öppnan gör så att hästen blir mjuk i sidorna snabbt och bra:D Det är ju så efterssom man rider som i ett ledande tygeltag fast gör en övning. Jag tycker även att skänkelvikningen ger samma eftekt och är ett bra sätt att få hästen mjuk på.

Hur jag skulle lägga upp passet på en stel  häst:
Jag skulle börja med att skritta fram i ett bra tempo ganska länge så att hästen blev var i kroppen ordentligt. Sedan skulle jag börja trava i båda varven utan att kräva något utan bra värma musklerna även gallopera lite i båda varven. Efter det skulle jag gå ned i skritt igen och jobba igenom sidorna på 8 volter, volter och genom att flytta för skänkeln (skänkelvikning och öppna) När hästen då mjuktan och går bra i form i skritten (Jobbar med bakdelen och framdelen som den skall) skulle jag börja trava och jobba på samma sätt som i skritten och se till att hästen blev mjuk och fin.

I gallopen skulle jag länga och korta steget lite innan jag började ställa igenom så att hästen lyssnar ordentligt på skänkel då hästen kan bryta av till trav istället för att arbeta i gallopen. Sedan skulle jag gör öppnor längs långsidorna och länga steget lite på kortsidorna (LITE). Jag skulle gå in på volterna och ställa igenom. Detta skulle jag göra i båda varven.

Jag skulle avsluta passet i en lång låg form och även börja så då den är avslappnad osv.

Jag hoppas att dessa tips hjälper lite och att ni kan testa dem och se om ni håller med mig:) Vad tycker ni fungerar detta?

Kram¨

Kommentera!<3
Postat av: Lova

jättefin blogg :)

vad är det ni brukar rida? hoppning, dressyr?

kram.

2011-02-07 @ 18:32:09
URL: http://thegirlintown.blogg.se/
Postat av: Sofia

Fin blogg, dressyr ryttare eller?

Var gärna med och tävla om bloggreklam hähttp://dressyrgalna.blogg.se/2011/february/utkast-feb-7-2011.html#commentr :D

2011-02-07 @ 18:59:07
URL: http://dressyrgalna.blogg.se/
Postat av: Lova

sv; vad roligt, jag oxå!

tävlar ni? isåfall, vilken nivå? :)

2011-02-07 @ 19:51:51
URL: http://thegirlintown.blogg.se/
Postat av: Lova

jaha, härligt! samma här.

har ni ponnysar eller stora hästar?

2011-02-07 @ 20:07:34
URL: http://thegirlintown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0