Tips



Ja här kommer lite ridtips igen!

Pigg häst?
Om du har en pigg häst som bara springer ifrån arbetet kan ett sätt att få den att lungna sig vara att rida lätt långsammare än vad hästenn springer. Ja det brukar att fungera. Du rider alltså lätt i den takt du vill att hästen går i.

Du kan även gå på volter och ställa igenom sidorna för när en häst går på tygeln/i form så brukar dem vara lugnare och så. Så om din häst går rätt kommer den även gå långsamare. Det beror på att det är jobbigt men den kan även försöka ta sig ur arbet mer och bli ännu jobbigare men det brukar inte vara så.

Flytta unden är ockcå ett bra sätt enligt mig för det är jobbigt och hstar kan inte springa så fort samtidigt som de går åt sidan så det kan du ju alltid göra.

Ja det var lite tipps och det jag inte föreslår är att ha skarpa bett det blir nog bara sämre det löser ju inte helhjärtat problemet det är bättre att du rider bort problemet än tar till skarpare saker.

Stel häst?
Om du har en stel häst så är det bara att jobba "rätt" med det menar jag att det inte finns några genägar man måste ställa och rida. Ja jag föreslår att ställa och hålla kvar tills man känner att det släpper lite. Ja det är svårt att förklara men ta in innertygeln med tummen först hålla kvar hästen på spåret genom att ta fram innerskänkeln och sedan ta ut handen långsamt. Hålla kvar handen ute tills hästen släpper. Även ha utter skänkeln runt hästen eller vad man skall säga.

Några övningar som jag gillar är vågor på långsidorna och en volt på kortsidorna. Ställigenom noga på varje våg och på volterna. Serpentiner med volt i bågen eller vad man skall säga sttäll igenom ordentligt i volterna. 8:volt tycker jag är bra efterssom man ställer om mycket men ändå inte för snabbt så den tycker jag om när man börjar ett pass. Volter så klart ja allt handlar ju att ställa igenom och det gjör man ju på böjt spår. Det är viktigt att man inte bara ställer in utan man kan ställa ut ha de  rakstälda ja rid omväxlat det är det bästa.

Ja lite tipps som jag hoppas kan hjälpa några av er i alla fall. JA jag har ju redan skrivigt om sega hästar så nu blev det pigga och stela!:) Om ni vill ha några andra tipps så får ni kommentera eller maila:)

Kontakta oss? [email protected]

Kram

Kommentera!<3
Postat av: Anonym

Är ni tvillingar på riktigt? :)

2011-01-23 @ 13:03:39
Postat av: Jennie

SV: Tack! :)

2011-01-23 @ 13:36:17
URL: http://jenmin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0