Tips!


En sak som jag tänkte tipsa om idag är hur du skall tänka för att få en posetiv och glad häst som är lagom pigg och som trivs med livet:)

Fodret
Fodret tror ja är en viktig del för att få en välmående häst, hästen måste få lagom mycket foder så att den inte är för smal men heller int tjock. Därför så skall man alltid ändra hästens foderstat beroende på hur hästen går och vilken tid på året det är och liknande. Bland annat bränner hästarna mer under vintern då de behöver hålla värmen och även så måste man tänka på att inte ge hästen förmycket när hästen vilar.

Varierad ridning
Jag tror inte att hästarna trivs med att tränas på samma sätt hela tiden utan att man måste variera ridningen. Ingen hopphäst skulle trivas med att hoppas 7 dagar i veckan och ingen dressyrhäst skulle trivas med att träna i tävlingsform på samma sak 7 dagar i veckan. Därför är det viktit att hästen får ridas ut och ha kul även kan det vara nyttiggt för en dressyrhäst att hoppa ibland på samma sätt som hopphästar mår bra av att tränas i dressyr

Ha roligt
Jag tror att det är viktigt att ha roligt och mysigt med hästen när man inte rider utan att man kan mysa, kela och bara vara med hästen ibland för då blir du en vän med hästen och då blir ekipaget posetiva till varandra som häst och ryttare.

Hästen skall få vara häst
Jag tror även att det är viktigt att hästen får vara en häst att den får vara med hästkompisar och att den får leva som häst, att man låter den busa med andra hästar gå på gräs och bara njuta av livet. Jag tror även att dedt är bra för hästarna att få ta det lugnt ibland och bara skrittas för hand eller vila för att återhämta sig från arbetet som den tidigare gjort och ladda inför det den skall göra.

Jag tror faktiskt att om man följer dessa saker eller vad man skall säga, så tror jag att man får en posetivare och gladare häst. Hur tror ni att man skall göra för att få en så posetiv och glad som häst som möjligt?



Kram

Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0