Svar på tal!

Denna kommentar fick jag på mitt inläggg om vad som gjorde hästen eller vad man skall säga...

Det är just det dom inte har. Hästar är av olika raser och har olika egenskaper och kroppsbyggnader. Ang om huruvudare travare kan gå dressyr eller ej, så är det fånigt att påstå att de inte kan det, för det kan de självklart. Däremot har de inte alls samma förutsättningar som ett varmblod (Svensk varmblodig ridhäst, inte varmblodig travare). Dressyrhästar är i allmänhet avlade för att ha lätt för att samla sig och för att bli korta i kropparna, samtidigt som en travare är avlad för att bli så lång som möjligt och där är anledningen till att travarna inte har samma förutsättningar.
Många travare, har absolut möjlighet att lära sig många skolor och bli utbildade i dressyr, däremot krävs det mer prestation av en travare att utföra en viss rörelse eller moment än det kan göra av en dressyravlad häst. Det betyder som sagt inte att de inte kan, men att det är svårare och att det krävs mer av ryttaren.. men helt enkelt, nej hästarna är inte av samma grund, de har olika kroppar, olika lynnen osv vilket ger dem olika förutsättningar för olika arbeten :)

Svar:
Alla hästar har viss samma grund enligt vetenskapen om det var det du menade. Alla levande djur har samma grund och sedan har hästarna anpassat sig olika med evolutionen och det naturliga urvalet så sedan långt tillbaka i tiden har de samm grund och det tror jag att alla vet som går i skolan i alla fall. Jag menar absolut inget illa med detta men som du skriver alla hästar kan men har olika svårt och lätt för olika saker. En dressyrhäst skulle säkert kunna tränas för att bli en duktig travhäst också men man måste arbeta mer och lära om hästens naturliga arbete. Men allt detta går om man har mycket tålamod och en duktig utbildare.

Fjordingar är från början drag och arbetshästar men idag använder vi dem som ridhästar. Detta är det jag menar med att hästar kan utbildas till andra saker än deras grunder. Det finns fjordhästar som slår framavlade dressyrhästar/ridhästar och det tycker jag är ett täcken på att det inte sitter i rasen utan hästen som individ och utbildningen.

Kram

Kommentera!<3
Postat av: sanna & emilia

Gå gärna in på vår blogg och svara på dagens fråga om hur er ponny är!:)

2011-03-13 @ 19:20:37
URL: http://teamvictory.blogg.se/
Postat av: NellieB

sv. Tack tjejer. Vilken helg asså. Att allt bara kan ändras så...från ena dan till nästa. Nu hoppas jag att jag kan få d flytet i tävlingarna som jag har kämpat för.

Ps. Ni e underbara. <3

2011-03-13 @ 20:13:13
URL: http://nellieberntsson.blogg.se/
Postat av: axel wenehult

Tja! Rolig blogg:) Jag är en hästintresserad kille som precis har börjat blogga, ni får gärna hjälpa mig att få fler läsare (det är bara att kika in i bloggen och kommentera vad ni tycker).

2011-03-13 @ 20:28:46
URL: http://wenehult.blogg.se/
Postat av: H

Fast jag tror du underskattar avelns påverkan av hästarnas kroppar och egenskaper, dessutom har ju människan, skapat hästraser som inte fanns tidigare genom aveln. Jag läste en gång i en bok från 90 talet att halvblodens snittmankhöjd låg på ung 160, idag ligger de på 165 (?) eftersom det avslas så mycket på stora hästar för att få fram stora gångarter. 5 cm är rätt mycket på så få år. Sådana förändringar sker hela tiden inom aveln av alla raser när man avlar på prestation. Något viktigt som man inte ska glömma heller just när det har med travare att göra, är att i den grenen så handlar det som otroligt mycket mer pengar än inom ridsporten. När pengarna har en sådan stor del så tenderar saker att ting att spåra ur och inom travsporten avlas det ju mer eller mindre bara på prestation och det avlas i massor.. det är ju därför det blir så många "över" som inte platsar och som sedan säljs som billiga ridhästar. Men det finns ju travare som i rihästperspektiv har rel fina kroppar och andra travare som har det betydligt "sämre" kroppar och är väldigt överbyggda. Många travhästar får ju välidgt långa bakben för att kunna bli så långa som möjligt (=skjuta på bakåt så mycket som möjligt) och de får välidga problem när de sedan rids och ska sätta under sig och gå i form.

Förstå mig rätt, jag tycker absolut att man kan, och ska rida på en travare om man vill, men det är lite naivt att tro att alla hästar har samma grunder och förutsättningar. De är från grunden olika raser med olika egenskaper som människan dessutom kommit in och mixtrat med i aveln.. Men det är klart att du kan köra in en dressyrhäst, men den vinner aldrig ett travlopp :)

2011-03-14 @ 08:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0