Tips!


Ja det var ett tag sedan jag tipsade. Så nu blir det ett ridtips om bogen.

Bogen där du vill:

Ja vissa hästar är ganska vingliga trycker in eller ut bogen. Detta är ganska jobbigt då de inte spårar. Hästen skall gå i två spår. Höger fram- och bak-ben skall  gå i ett spår och vänster fram- och bak-ben.

För att få bort detta problem är det väldigt viktigt att man jobbar på det hela tiden då det blir en vana eller vad man skall säga. För att få bogen på rätt plats kan man överdriva och gå i öppna / sluta alltså flytta bogen åt det håll hästen inte trycker ut bogen. Du kan även växla mellan sluta och öppna så att man ser till att bogen följer med. En anna övning som är bra är att gå på böjt spår och se till att ha bogen där du vill.

För att flytta bogen kan du höja ytterhanden eller där du inte vill ha bogen eller vad man skall säga. Även ta fram den skänkel lite. Detta tycker jag fungerar bra och jag hoppas att det fungerar för er också.


Dålig bild men den visar i alla fall det jag menar lite.

Kram


Kommentera!<3
Postat av: emilia

Hej!

Läs min hästblogg där skriver jag om allt om hästar! jag besvarar även läsar frågor, ger tips, visar olika dressyr övningar och mycket mycket mer

MVH Emilia

2011-02-27 @ 16:24:12
URL: http://emilia-h.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0