Vad tycker ni?

En sak som jag tycker är ganska viktigt att förstå är att ridspöt är en förtydling av hjälpen och inte en bestraffning därför ska man inte slå hhästen men jag tycker heller inte att det är fel att använda ett spö genom att peta lite med soöt på hästens rumpa, det gör inte mer skada än vad skänkeln gör men när man börjar använda spöt som bestraffning tyckert jag att det är fel. Sen tycker jag att man ska tänka på att hästar är ömtåliga och de vill inte ha ont på samma sätt som vi inte vill ha så därför ska man aldrig bestraffa en häst.

Men om det är så att man behöver använda spö mycket så tycker jag att man ska täka efter och se i vilka situationer man använder det är det vid hoppning kanske hästen inte tycker om att hoppa är det när hästen tycker att det är jobbigt, ja då ska man kanske inte sätta så mycket press på sin häst eller beror det på att hästen stannar och i sin tur vad beror det på? Jag tycker att man ska försöka att ha en sån trevlig miljö med sin häst som möjligt och man vill att hästen ska känna sig säker i situationen.

Straffa hästen är fel men att an vända spöt som förtydling på hjälp är inte värre än att använda skänkeln sen beror det på hur man använder spöt om der är en frötydling eller bestraffning ett slag är en bestraffning ett pet är en förtydling enligt mig. Men vad tycker ni?



Kram

Kommentera!<3
Postat av: Matilda

Önskar dig en bra start på en ny vecka! :)

2011-07-19 @ 23:26:25
URL: http://matildas.blogg.se/
Postat av: Esther

Okej!! Jag läser er blogg ibland! :)

2011-07-20 @ 08:17:27
URL: http://estherjarvling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0