Holland...

En sak som jag tror alla vet är att holland ligger i top när det gäller dressyren. Jag undrar varför, vi i Sverige kan köpa lika fina hästar om vi hade velat men vad gör att de ändå ligger på top. Jag tycker att man borde kolla på vad det är som är skilnaden. Om det är att de är hårdare när det gäller lydnad eller använder de en annan teknink?

Jag tror faktiskt att detta beror på att de är mycket nograanare när det gäller allt. Att de inte blir nöjda förns allt är perfekt och att hästarna lyssnar otroligt bra eftersom ryttarna är så noga med deras hjälper samt all invärkan på hästen. Jag tror även att ryttarna är duktiga på att inte korrigera något om det inte behövs. Tex att vid en travökning mjuknar de i hande och driver en gång. Inte hela tiden. Ja men detta är vad jag tror vad tror ni?

Vinnaren i globen horse show 2010 var Adelinde Cornelissen och Parzival

Även Edward Gal och Totilas är från Holland

Kram

Kommentera!<3
Postat av: emelie (hästblogg)

Fin blogg! :)



följas via bloglovin?

2011-04-13 @ 17:16:34
URL: http://skiitbra.blogg.se/
Postat av: Lova

min ponny är holländsk + utbildad, & hon går som topclass i dressyren.

men då vet man ju varför! :D

gillar era inlägg!

kram.

2011-04-13 @ 19:51:56
URL: http://thegirlintown.blogg.se/
Postat av: H

Totilas är ju såld till Tyskland nu ;)



I just dessa två fall, ffa med Totilas, så tror jag mycket har med aveln att göra. Sedan tror jag helt ärligt att det har med pengar att göra. Ju mer pengar man har, ju mer kan man satsa, på sig själv och andra och då får man lättare upp riktigt bra ryttare. Ridsporten i sverige har ju alltid varit en "tjejgrej" och det är ju inget man satsat på i någon utsträckning utan det är mest på hobbynivå typ.

När det kommer till aveln, så är sverige rätt försiktiga (tack och lov) och spårar inte med kloning osv som andra länder gör. Det resulterar säkert i att vi generellt har friskare individer (?) men vi får kanske inte heller de där extrema gångarterna. Men jag tror nog att de kommer hit också, snitthöjden på ett hlb har höjts med 10 cm på 10 år vilket är sanslöst mycket! Nu har vi stora hästar, som vi kan plocka fram stora gångarter på. Totilas finns ju för avel i sverige, så vem vet, vi kanske får några gångartskanoner efter honom.

2011-04-14 @ 09:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0