Min åsikt!

Bett...det finns många olika åsikter om vilka bett som är bra eller dåliga...så här tycker jag!

Jag tycker och tror att ALLA hästar kan gå på ett helt vanligt två eller tre belat bett medans man rider dressyr i ridhus eller utevolt. Jag tror att det handlar om hur välriden hästen är och hur duktig ryttaren är  om man kan rida på ett tre delat eller inte... jag tycker att alla hästar kan gå på ett vanligt tre delat bett i normala sitvationer...visst att hästen kanske blir "överpigg" när den har vilat eller liknande, och man då vill rida på ett starkare bett även i dressyren. Men i en vanlig sitvation tror jag att alla hästar kan gå på ett tre delat bett.

Om hästen är för stark vid ridning på ett tre delat bett ska man kanske försöka hitta och lösa problemet till att hästen är så pigg. Har den för mycket mat och får därför "överenergi" eller har blir hästen undermotioerad, behöver den ridas oftare och längre eller var sitter problemet till att häten blir så pigg. Jag tror inte att en häst blir för stark och pigg av ingen andledning i alla fall inte okontrolerbart och då tycker ajg att man skall försöka göra det bästa av sittvationen och jobba med problemet och göra övningar för att få mer kontroll istället för att ta den lätta vägen ut och sätta på ett starkt bett på hästen. det tycker jag bara är att gömma sig för problemet och hitta en dålig lösning...hitta en tränare istället som kan hjälpa dig med att hitta en RIKTIG lösningistället för att slänga på ett skarpare bett!



Jag tycker att fler ska andvända dem vanliga tre/två delade betten!


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0