Bakom lodplanet?

Ja, jag vill inte låta som nån som tror att den vet allt för det gör jag inte och det vet jag:) Men jag blir irriterad när hästar går bakom lodplanet. Förstår man inte att det inte är bra för hästen eller tror man bara att den går bra? Ja, jag kan inte tänka mig varför man rider en häst så och framför allt inte om det är med mening. 

Man vill att hästen skall gå rakt eller vad man skall säga, inte för öppen och inte bakom, men om man tiitar på världklassnivån så går de flest hästarna lite, lite öppet. Knappt så att det syns men de går inte spikrakt, och absolut inte bakom. Så betyder det att det är bättre att hästen går i öppen form än bakom lodplanet? Ja, det är så jag har lärt mig. Om en häst går bakom lodplanet får den mer avdrag än om den går lite framför lodplanet (dressyrbedömning)

Jag undrar också vad orsaken är att hästar går bakom lodplanet. Beror det på att man har för skarpa bett, eller att man är för hård i handen, eller är det hästens sätt att komma undan arbetet? Jag tror att den främsta anledningen är att man har skarpare bett än vad som behövs. På dressyrtävling får man väl inte ens ha så skarpa bett? Varför tränar man med det?

 

Ja det här är vad jag tycker men ni får gärna kommentera om vad ni tycker, håller ni med eller ej?:)

Kram

Kommentera!<3
Postat av: Rebecca

sv; Tack så mycket :)

2011-01-19 @ 14:45:02
URL: http://rrunningfree.blogg.se/
Postat av: Louise

Min häst går bakom lodplan och det har han alltid gjort. Det är något jag får jobba med dagligen och som jag har jobbat med i snart två år nu. Han var felmusklad och var inte tillräckligt stark i kroppen för att klara av att bära sig i "rätt" form och gick då bakom lodplan. i början var det så mycket så att hans läpp nuddade bogen och då höll jag inte alls i honom. :S

2011-01-19 @ 22:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0