TR!

På ponny finns det ju olika gränser på hur gammal man får vara när man får tävla på ponny, det är 18 års gräns på D och C och sedan är det lite olika beroende på vilken gren också. Bland annat är det olika gränser på B ponny i hoppningen och dressyren.

Men varför har man nu gränserna då? Jag tror att det är för att det ska bli någorlunda jämnt på nivån att det inte är en 9:åring som tävlar emot en 17:åring tävla B ponny. Jag tror även att det är för att skydda hästarna från att bli ridna av för stora ryttare bara för att rýttaren vill vinna tävlingar. Men då förstår jag inte varför riktigt eftersom det går att klassa upp sin ponny till storhäst, då kan det inte direkt vara för att skydda hästen utan för att det ska bli mer rättvisa tävlingar men jag tycker att man istället bporde satsa lite mer på att hästarna mår bra. Det skulle vara bättre om man kunde satsa lite mer på att hästarna var friska och mår bra istället för att ha massa onödiga regler om vad för bett man får ha och inte, att man bara får ha vissa saker när jag tycker att det viktigaste är att hästen mår bra inte att det är oretvist att en har ett visst bett medan en annan person har ett annat.

Ja jag tycker att man ska vara mer mån om hästens välmående än vad man är på tävlingar idag, jag tycker faktiskt att det är värre om det kommer in en aldeles för tung ryttare för sin häst på tävlingsbanan än om det kommer in en ryttare som har lite för långa sporrar eller något sånt.

Vad tycker ni om detta?

Kram

Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0