Bett!

Ja det finns många olika slags bett med olika funktioner. Ja vilket gillar ni bäst och varför? Här kommer några bett och min åsikt om dem.


Fasta bettringar tycker jag är väldigt bra. Det tycker jag efterssom ringarna inte gliderrunt och då minskar risken för skav.


Jag tycker inte så mycket om hackamore då det dels är ganska skarpt och dels är svårt att arbeta hästen.


jag gillar inte raka metall bett då det blir ganska stumt och skarpt för hästen.


Raka gummibett brukar de flästa tycka är svårt att rida med då man inte kan göra så mycket. Jag håller inte riktigt med men jag tror att hästen måste vara mjuk för att den skall gå bra på bettet. Vi har ett liknande bett på Shadow efterssom han får skav av alla bett vi testat utom detta. Ovavsett om vi har fasta ringar eller nikel fritt får han skav. Men i vissa fall kan detta bett ge skav.

Ja detta var mina åsikter om några bett.

Kram

Kommentera!<3
Postat av: Emma

Jag rider på lite olika bett. Just nu varirerar jag mellan nova och tredelat med fasta ringar, men har även ridit på två- och tredelat med vanliga ringar. Men jag håller med er, det är bättre med fasta ringar, hela bettet blir liksom stadigare på något sätt dessutom. Jag har även tänkt att prova ett rakt bett och hackamore.

2011-03-03 @ 12:05:22
URL: http://thehoppmupps.blogg.se/
Postat av: sofie

De beror ju lite på hästen :p

Tycker tredelat är bäst nästan alla lägen.

De är så skonsamt mot hästen och oftast bra effekt.

Jag tycker ganska mycket om hackamore dock sitter jag och har as dåligt samvete då jag tror jag drar hela tiden och är hela tiden rädd att knäcka nosryggen..

Raktgummi bett har jag aldrig testat men de verkar lite annorlunadare att rida på ? jag vet inte tror bara.

Men tror de är bra för hästen då de är så milt.

2011-03-03 @ 15:58:06
URL: http://souffipropp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0