Förberedelser inför tävling!

Ja en sak som många gör väldigt olika är hur man förbereder hästarna inför tävlingar. Hur man motionerar hästen dagen innan, hur man tar hand om utrustningen osv. Jag tänkte i alla fall berätta hur jag har förberätt mig inför de tävlingar jag varit med på.

Jag har förberätt mig olika beroende på när jag tävlade hoppning och när jag tävlade dressyr men jag tänkte berätta hur jag gör inför dressyren.

Dagen innan:
Jag försöker att motionera hästen så snabbt som möjligt på dagen så att den kan vila upp sig och få energi till tävlingen. Jag brukar ta det väldigt lugnt då våra hästar behöver bli lite taggade på tävling för att det skall gå sådär super, antingen leda eller skrittjobba för att mjukgöra.

Efter detn så brukar vi bada hästen och se till att hästen är ren (beroende på hur mycket klockan är, gör det så att hästen kan stå inne resten av dagen alltså efter insläppet) och efter det putsa sakerna och se till att vi har allt vi behöver och vet vart det är. Ibland packar vi bilen dagen innan eller samma dag beroende på när vi skall åka dagen efter.

Dagen:
Vi brukar börja att borsta samt knoppa hästen och göra den iordning medans en/två packar bilen och fixar släpet. När vi är klara lastar vi och drar.

Med mig som ryttare fixar jag så att jag har på mig alla kläder utom kavaj och krage(som vi har lös) och har överdragskläder över.

Framridning:
På framridningen gör vi mycket övergånar och rider de rörelser som är med i programmet om det är skänkelvikning gör vi det osv. Även rätt storlekar på volt och så.

Ja dethär var lite om hur vi förbereder inför tävling:)


Kram


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0