Samspel mella häst och ryttare

En sak som är väldigt viktig för att det skall gå bra är att häst och ryttare är samspelta och då menar jag inte en gång men utan att hästen och ryttaren är samspelta kommer man aldrig komma upp på en hög nivå innom tävling. Därför tycker jag att det är viktigt att man rider samma häst mycket och att man inte låter 8 olika personer rida samma häst, det är viktigt att hästen förstår ryttarens små hjälper för olika ryttare rider på väldigt olika sett. Därför tycker jag att man dels själv skall vara så tydlig som möjligt med alla hjälper så att det inte blir några missuppfattningar även tycker jag att det är viktigt att man blir kompis med hästen så att hästen vill vara känslig osv.´

En annan sak som jag tycker är väldigt viktig är att man får hästen att tycka att det är roligt att jobba och ger den något när den ger dig saker. Alltså att om hästen är duktig så måste du ge hästen beröm för annars har den svårt att veta när den gör rätt. Hästar brukar även tycka att det är roligare att jobba när den får beröm, Fire och Shadow jobbar bättre när de får beröm och beröm kan vara lätt som en eftergift men att man även pratar och klappar hästen

Det man även kan göra utan att tänka på är att man blir sur på hästen när den gör fel och försöker rätta till genom att ge elaka hjälper(säger inte att detta stämmer helt utan att det kan hända) Det är jag helt emot, jag tycker att man skall ignorera misstagen och berömma det posetiva. På det sättet blir även hästen mer posetiv till att arbeta och det brukar då gå bättre. Tänk dig att du får negativ kritik varje gång du sprineg/joggar på idr eller vad som helst som du springer förlångsamt, du bättrar dig till nästa gång men då får du en kommentar som du måste ta ut stegen dina steg är myrsteg osv då skulle man tillslut tröttna och inte vilja springa mer om hästen får sammsá sak, negativ kommentar eller en arg ryttare eller liknande. Den blir inte mer posetiv av en spark i magen och tycker nog inte att det är roligare men om den får mycket beröm tycker den nog att det är roligare. Eller vad tror ni?

Jag överdrev självklart lite. Man sparkar nog inte hästen om man blir sur i alla fall skulle jag aldrig göra det men jag skrev som jag gjorde för att vara övertydlig.


Det är viktigt att man är kompisar<3 Jag är kompis med mina älsklinag

Ja söta lilla Shadow vid en prisutdelning:) Söt eller vad? Ja sötast var han när vi red ärevarv öronen fram och pigg:)

Kram

Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0