Tips


Nedan komer lite tips för att få din häst att se fin ut på tävling.

Mule och ögon:
Ansiktet på hästen tänker man ganska mycket på och därför kan det vara bra att få ansiktet att se prydlgt och snyggt ut.

Bajby olja är bra att ha på mulen runt ögonen och även på andra ställen i ansiktet som man vill markera. Det är bra då det glänsewr och ger en ren känsla. Man stryker bara på det och kan massera in det lite om man vill.

Att hästen är ren är viktigt men ansiktet kan man lätt glömma och därför kan det vara bra att vara noga med det så att ansiktet är rent och fint. En annan sak som kan vara bra är att renborsta ansiktet från fällt hår/päls. Ser inte så snyggt ut om det ligger lös päls i hela ansiktet.

Benen:
På hopptävlingar så har man skydd men på dressyrtävling har man inte det och då är det viktigt att hästen inte har mycket hocskägg och liknande så det är viktigt att man klipper bort.

Knoppar:
Knoppar är ett måste för mig, hoppning som dressyr ett måste. Men det som är viktigt att det inte sticker ut lösa hårstrån och att manen är ren. Jag tycker även att man skall knoppa panluggen men det är en smaksak. Det som jag tippsar om är att använda silekonsnoddar.

Svans:
jag tycker att det ser mycket renare och snyggare ut om man har en inbakad fläta högst upp då det inte ser så spretigt ut. Dessutom framhävs hästens rumpa mer.

Det man alltid bör ha med sig som reserv:
- Extra snoddar i fall nån går sönder eller liknande
- Handuk för att torka av utrustning samt häst i fall hästen slemmar/löddrar mycket
- Svamp för att torka av saker
- Läder puts i fall stövlar eller läderytrustning blir smutsigt

Ja det här är vad jag brukar fixa med lite men jag har säkert glömt massor.

Kram

Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0