Tips!


Jag tänkte skriva lite tips för dig som rider en seg häst.

Ta bort täcket:
Om du skrittar fram med skrittäcket så tycker jag att du skall ta av det då dels det blir lite kallare för dem och jag tror att de flästa vet att kyla gör hästen piggare. Därför kan det hjälpa men även kan det hjälpa så att du kommer åt hästen mer. Med spöt om det skulle behövas med lite små dutt men även med skänkeln.

Bra skor/stövlar:
Jag kan inte alls rida med stövlar/ skor där man inte får rätt stöd eller klart det går men det är mycket svårare tycker jag. Jag tycker därför att det är viktigt att man har bra stövlar/skor så att man kan komma åt hästen ordentligt.

Bättre en gång en flera:
Ja det är bättre för hästen och för dig om du går på hästen lite mer ordentligt en gång i stället för att sitta och driva lite hela tiden. Då menar jag inte att man skall vara elak emn ni förstår säkert:)

Stum:
Man brukar säga att hästen kan bli skänkelstum det menas med att hästen tillslut inte bryr sig om skänkeln då kan det vara bra att driva lite olika. I vanliga fall driver man lite kanske en gång varje steg men i stället driva i mitten av ett steg och vänta två och sedan köra två under ett steg. Ja du förstår kanske. Se till att hästen inte vet vad som kommer för då blir hästen lite överaskad. Ja menar självklart inte bokstavligt men ni förstår kanske?;P

Jag hoppas att dessa tips hjälpte lite:)

Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0