Ändring på ponny?

Man har ju funderat på att ändra åldersgränsen på ponny här i sverige. Nu får man rida ponny till och med det år man fyyllet 18 om jag inte minns fel. men vi (sverige, förmodligen svenskaridsportsförbundet) funderar ju på att ändra åldersgränsen till 16 eftersom det är d3em reglarna som gäller innom europa när man tävlar internationelt.

Jag tycker att det finns både för och nackdelar med detta, så jag tänkte ge er några!

Fördelar:
Man minskar ålderskilnaderna på ponny (det kommmer inte kunna delta en artonåring och en 11 åring i samma klass). Jag tävlade mitt första tävlingsår som 11 åring trorjag och det var på SHadow. Så jag mötte alltså 18 åringar som hade många fler år erfarenhet av tävlingar och ridning.

Man kan se till att inte på tok för stora rider och tävlar ponny.

Nackdelar:

Man kan inte rida ponny lika länge, många säger ju faktiskt att de är de bästa åren.

Väldigt små ryttare (korta och smala) kan ha problem med att rida stora hästar även fast dem är 16. Vissa blir ju väldigt korta och då har man nog svårt att rida stora hästar.

Ja, där fick ni några för och nackdelar från mig. Vad tycker ni?

Föresten visste ni att mamma sitter i stockolmsläns ridsportdförbund!



Don får stå för  bilden idag eftersom han är en häst! :)


Kommentera!<3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara vi som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0